1. Home
  2. Nieuws
  3. Spin rijkswaterstaat vernieuwd de handige planningstool

SPIN: Rijkswaterstaat vernieuwd de handige planningstool

Dinsdag 14 oktober 2025

Ontwikkeling SPIN: RWS en Bouwend Nederland doen het samen. Veel gebruikers van SPIN zijn aannemers. Daarom wordt de aannemerij actief betrokken bij de ontwikkeling van SPIN. Een vertegenwoordiging van Bouwend Nederland zit in de klankbordgroep voor de herbouw van SPIN. Wie zijn deze mannen en wie vertegenwoordigen zij?

Van links naar rechts: Dennis van de Beek (projectleider, Buko infrasupport), Ronald van der Sanden (raadgevend adviseur verkeersmaatregelen, Heijmans), Peter Abbink (bedrijfsleider, Abbink Verkeerstechniek)

De grote crash van 2015

In 2015 gebeurde het ondenkbare. SPIN lag eruit en de wegwerkzaamheden in Nederland lagen stil. Voor Ronald, Peter en Dennis de aanleiding om contact te zoeken met RWS. Volgens de heren is SPIN een van de belangrijkste applicaties van het Rijk. Elke dag staan er honderden maatregelen gepland, worden nieuwe maatregelen gepland en rijden miljoenen mensen over de Nederlands wegen. Ronald: “RWS en de aannemerij zitten hier samen in. Als SPIN niet werkt, hebben we hier allebei last van.”

Sinds 2015 zijn zij daarom nauw betrokken bij alle ontwikkelingen rondom SPIN. Dennis: “Wat wij doen is in zekere zin vrijwilligerswerk. Wij hebben natuurlijk ook gewoon ons werk op de weg. Maar wij vinden het belangrijk dat dit goed geregeld is.” Hij voegt toe: “Maar natuurlijk ook met als doel dat dit wel bijdraagt aan het ‘beter maken’ van ons werk.” Ronald: ”Dat wij als externen een kijkje in de keuken van RWS hebben is ook wel bijzonder, maar ook heel gewenst.”

Vertegenwoordigers Bouwend Nederland

Van de aannemers die voor RWS werken is 70% aangesloten bij Bouwend Nederland. Peter:”Wij vertegenwoordigen de belangen van de aannemers. Wij bespreken de ontwikkelingen met onze achterban en nemen hun vragen en zorgen mee naar RWS, want die zijn er regelmatig.”

Daarbij gaan de gesprekken over het huidige SPIN, maar natuurlijk ook over het nieuwe SPIN. Ronald: “bij de aannemers zijn vooral zorgen over de kwaliteit van het nieuwe SPIN. Kunnen we vertrouwen op de stabiliteit van de nieuwe omgeving? Zijn de kaarten accuraat en is alles wat wij nodig hebben om ons werk te kunnen doen erin verwerkt? Wij nemen deze zorgen mee naar RWS en maken ze bespreekbaar.”

Planning

De planning van de herbouw is opgeschoven. De geplande oplevering in Q1 bleek niet haalbaar. Vinden de bouwers dit vervelend? Ronald: “we hebben liever een goed werkend SPIN, dan een snelle oplossing. Als SPIN niet goed werkt, is de kans op fouten en dus onveilige situaties groot. Dat is een risico voor wegwerkers en weggebruikers.” “We weten dat het huidige SPIN onstabiel is, en dat er druk op zit, maar ja, dat is langer het geval. Laten we nu de tijd nemen om SPIN goed in elkaar te zetten”, vult Peter aan.

Werken met het nieuwe SPIN

Het is volgens de aannemers goed dat er een SPIN cursus komt. Dan leert iedereen op dezelfde manier met het systeem te werken, en daar wordt het werk veiliger van. Dennis: “Het is belangrijk als iedereen die betrokken is bij het planningsproces een BRL9101 certificering zou hebben, maar daar wordt volgens mij aan gewerkt.” Ronald: ”het zal wel even wennen zijn met een nieuw SPIN, maar SPIN is de kurk waar heel de infrasector van Nederland op drijft. Wij doen met onze deelname aan de klankbordgroep ons best om te zorgen dat het een applicatie wordt waar zij mee kunnen werken.”